Až přiletí výři... dostaneš tečku II.

Až přiletí výři... dostaneš tečku. Vlastně hned několik teček, protože tečkování je to jediné, co dokáže trpaslíky před nebezpečnými výry ochránit. A tak se společnost rozdělí na tečkované a neotečkované...

Nevím, jak dlouho to pak trvalo. Týden? Dva? Trpasličí král vyhlásil nakonec tečkovací povinnost. A tehdy jsem Jasmínu viděl naposledy. Její rodina se ihned na to sbalila a opustila naše skalní město. Ani se se mnou nerozloučila.
Tu zimu jsme se ještě snažili žít normálním způsobem. Pohybovali jsme se venku. Postupně jsme se ale stáhli do podzemí. Ty další roky si pamatuji jako temné období. Nejenže jsem je proseděl v šeru u verpánku a učil se ševcem. Bylo temné po všech stránkách. Jako by zmizela veškerá radost. Nevím, jestli to bylo tím, že z mého života zmizela ona, nebo že se vytratilo světlo. Myslím tím to sluneční. Modré nebe nad hlavou. Vůně trávy. Postupně jsem zapomněl, jaké to je prohánět se lesem, cítit pod nohama jehličí. Překvapilo mě, jaký strach jsem pocítil o svých sedmnáctých narozeninách z toho, že bych měl jít ven. Zatím jen jako pomocník mužů, kteří se vydávali na pravidelný lov. Občas se některý z nich nevrátil. A já jsme teď cítil paniku, že mám být jedním z nich. Bylo léto. Čas, kdy se výři moc neukazovali, ale mně se stejně chvěly nohy, když jsem vylézal z tmavého podzemí na denní světlo. Mžoural jsem do sluníčka, které mě úplně oslepovalo. Nadechl jsem se a chvíli mi trvalo, než mi došlo, co je ještě jinak. Ani jsem si neuvědomil, že z mého života zmizely kromě jiného i vůně. Nyní jsem cítil jehličí a květiny, celou tu směs, kterou nabízí jen rozkvetlá příroda. Pevně jsem sevřel oštěp a vydal se za lovci, kteří se ostražitě rozhlíželi kolem sebe. Díval jsem se na les, ve kterém jsem vyrůstal, jako bych ho viděl poprvé v životě. 

Lovci šli na jistotu. Mířili jsme k jezírku, ve kterém se to tuhle dobu hemžilo žábami. Byla to naše oblíbená pochoutka. Mnohem víc než pod nohy jsme se ale dívali nad sebe.
Bylo nás osm. Mezi lovci byl i můj táta, který se na mě tu a tam povzbudivě usmál. Viděl jsem na něm ale, jak je napjatý. Tohle bylo nařízení krále. Každý kluk starší sedmnácti let se musel zapojit do výprav ven, ať už byl jejich cílem lov, sběr ovoce nebo dříví. Dívky zatím zůstávaly doma, ale čím dál tím víc se ozývaly hlasy, že by tuto povinnost měly mít i ony. Bylo nás totiž stále méně. Na každého nově narozeného trpaslíka tu byli dva, kteří zmizeli ve výřím chřtánu.
Na okamžik jsem pustil výry z hlavy a s obdivem pozoroval tátu, který skolil jediným prudkým hodem oštěpu obrovskou ropuchu. Věděl jsem, že je mezi lovci respektovaný, ale už roky jsem ho neviděl v akci. Najednou mi připadal mnohem mladší a silnější, než jak jsem ho vnímal v běžném životě. Znovu jsem k němu pocítil onen obdiv, který jsem k němu měl jako malý kluk, v dobách, kdy jsem ještě nevnímal jeho slabé stránky nebo to, že je i dost věcí, kterým nerozumí.
Lovecké nadšení mě uchvátilo stejně jako ostatní. Jen strýček Bivoj, bratr mé maminky, zůstal ve střehu. Stejně nám ale dal varovné znamení moc pozdě. Nikdy jsem nepochopil, jak může tak velké zvíře jako výr létat tak rychle a potichu. A tenhle mířil přímo na tátu, který vytahoval oštěp ze skolené ropuchy. Odkutálel se na stranu v poslední chvíli, zatímco výr během mžiku sezobl jeho kořist a pak naklonil hlavu jeho směrem. 
Neuměl jsem si představit, že bych tátu ztratil. Ne že bychom měli až tak vřelý vztah, ale byl nedílnou součástí mého života. Prostě jsem potřeboval, aby byl tam kde vždy a dělal to, co každý den. Nemohl se změnit v pouhou vzpomínku. Kdyby výr útočil na kohokoliv jiného, asi byl zůstal ochromený hrůzou stát místě. Možná bych vzal i do zaječích. Ale teď se mě zmocnil vztek a zoufalství. Tátu ne! 
Nedokážu přesně popsat, co se stalo. Pamatuji si jen, jak jsem skočil. Letěl jsem vzduchem s napřaženým oštěpem a jsem si jistý, že jsem ten den udělal rekord ve skoku dalekém. A celou dobu jsem řval jako šílený. Můj oštěp zasáhl výra do oka ve stejný okamžik, kdy klovl po tátovi. Výr pohodil hlavou a zatímco jsem se kutálel po jeho měkkém peří k zemi, viděl jsem koutkem oka, jak se táta snaží dostat se mu z cesty. Nohavici měl celou od krve. Byl zřejmě dost těžce zraněný. Naštěstí tam byl strýček Bivoj. Vydal se mu na pomoc. A statečnost sedmnáctiletého kluka, který se postavil výrovi, dodala zřejmě odvahu i ostatním. Další z lovců pomohl strýčkovi dostat tátu do bezpečí, zatímco ostatní následovali mého příkladu a stejně jako já na výra zaútočili. Bylo to poprvé v historii, co se někomu z nás podařilo výrům postavit. Zabít něco tak obrovského jako byl výr bylo samozřejmě zhola nemožné, ale podařilo se nám ho oslepit. Výr sebou zmítal, mával zběsile křídly, ale bál se vzlétnout. My se mezitím klidili do bezpečí. 
Já jsem měl oči jen pro tátu. Na noze měl velikou ránu, ve které byla vidět kost, která ale byla naštěstí v celku. Byl v šoku a celý se klepal. Zatímco ostatní se snažili krvácení zastavit a dávali zároveň pozor na to, abychom zůstali z dosahu zraněného ptáka, zůstal jsem stát na místě jako tvrdé  „y“. Najednou jsem vůbec nevěděl, co mám dělat.
„Viděl jsi, co má na noze?“ podíval se na mě strýček Bivoj. 
Díval jsem se na tátovu nohu a nechápal jsem, co je to za hloupou otázku.
„Myslím toho výra,“ řekl strýček, zatímco ošetřoval tátu. 
„Znamení Rozsévače,“ vypravil ze sebe táta ztěžka. 
„Myslel jsem si, že jsou to všechno jen staré hloupé báje,“ řekl strýček. Ta slova patřila mně, i když jsem vůbec nevěděl, co tím myslí. V jeho tónu byla naléhavost, když mi vážným tónem řekl: „Musíš jít za svou babičkou. Zjisti všechno, co ví o Rozsévači strachu!“
„Jako za tou babičkou z tý sekty?“ nechápal jsem.
„Za tou,“ přikývl strýček vážně.
„Hned!“ dodal táta tiše.
Přikývl jsem, i když jsem vůbec ničemu nerozuměl. Nechal jsem ho na té lesní mýtině. Myslel jsem si, že do večera budu doma. Nikdy by mě nenapadlo, že ten den bude počátkem cesty, ze které se už nevrátím.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Markéta Chaloupková | neděle 30.1.2022 17:22 | karma článku: 9,39 | přečteno: 242x
  • Další články autora

Markéta Chaloupková

Sen o Popelce

Jen takové krátké zamyšlení o tom, jak se plní životní sny. Plní se, ale jinak, než si to představujeme.

4.4.2022 v 13:35 | Karma: 9,80 | Přečteno: 188x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Chaloupková

Až přiletí výři... dostaneš tečku X.

„Jas-“ začal jsem automaticky, ale rychle jsem se opravil a místo toho jsem řekl: „Jasné nebe, co tady děláš?“ Výraz hrůzy, který se jí na chvíli objevil v očích, vystřídala úleva.

11.3.2022 v 9:48 | Karma: 3,85 | Přečteno: 104x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Chaloupková

Až přiletí výři... dostaneš tečku IX.

... protože to moc dobře nehořelo, hrábl jsem po dalším štosu novin. A z nich vypadlo cosi stočeného do ruličky...

9.3.2022 v 15:21 | Karma: 4,58 | Přečteno: 95x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Chaloupková

Pták Ohnivák 6/6

„Copak? Právě vyšla nějaká nová stavebnice?“ rýpl si Mirek. Pravoslav rozpačitě zavrtěl hlavou, kousl se do rtu a podíval se na rodiče. „Něco bych chtěl, ale skoro se to bojím říct, je to totiž moc drahé.“

7.3.2022 v 9:24 | Karma: 4,54 | Přečteno: 66x | Diskuse| Poezie a próza

Markéta Chaloupková

Až přiletí výři... dostaneš tečku VIII.

„Vstup dovnitř je samozřejmě jen pro vyvolené, kteří procházejí zasvěcením a jinak je přísně trestaný.“ Polkl jsem. Tento drobný detail mi zapomněli sdělit předem.

5.3.2022 v 11:43 | Karma: 5,12 | Přečteno: 108x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Fotbalový zápas se dohrál noži. Další důkaz, jak války klanů sužují Německo

14. května 2024

Premium Tam, kde kdysi přilétla nějaká ta rána pěstí, se dnes střílí. Řeč je o okresním fotbale v Německu,...

Chybí důležitý lék na astma, i kvůli ceně. Kdo koho vydírá? přou se lidé

14. května 2024

Premium Češi s astmatem, alergií či chronickou obstrukční plicní nemocí složitě shánějí lék ve spreji...

Na Ukrajině se už vykládá pomoc z amerického miliardového balíku

13. května 2024  22:27

Americká vojenská pomoc pro Ukrajinu v rámci balíku, který Kongres schválil koncem dubna, již...

Při hromadné nehodě na Karlovarsku zemřel člověk, další čtyři se zranili

13. května 2024  16:13,  aktualizováno  21:35

Vážná dopravní nehoda dvou osobních a nákladního vozidla uzavřela silnici I/6 u Čichalova na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 137x
Narodila jsem se s pupeční šňůrou připoutanou ke knize. Jsem nejen vášnivá čtenářka a bývalá překladatelka na mateřské, ale i věčný pisálek. Jsem autorkou knihy "Závěť Kryštofa Prevíta, pána z Povidliček a Satelitů" a 14ti dalších stejně neznámých titulů. Můj web: www.doctecky.cz a nabídka mých knih: https://www.palmknihy.cz/autor/marketa-chaloupkova